Миф и реальность Благодатного огня
Протопресвитер Георгий Цецис
(перевод с греческого - http://alexbogd.livejournal.com/708789.html)
Приближающийся праздник Пасхи вновь вывел на авансцену вопрос о зажжении "Благодатного огня".
Это сочетается со слухами о намерениях низложенного бывшего патриарха Иерусалимского Иринея ворваться в храм Гроба Господня в Великую Субботу и, пользуясь бездействием, а то и поддержкой, Израиля, предстоять на церемонии Благодатного огня.
Будем надеяться, что это лишь слухи, и мы не станем вновь свидетелями выходок, которые возбуждают верующих и нарушают спокойствие этих святых дней.
Происходящее в Иерусалиме и опасность политизации основополагающего для нашей веры литургического обряда дают церкви уникальную возможность поднять завесу тайны, которая до настоящего времени покрывала все, что связано с зажжением Благодатного огня, и просветить верующих относительно теологических основ и символического значения этой прекрасной и радостной церемонии.
Объясню, что я имею в виду.
Уже на протяжении веков существует распространенное убеждение в благочестивом, но теологически и литургически необразованном православном верующем, который ищет "чудес", чтобы заполнить духовную пустоту внутри себя, что во время церемонии зажжения Благодатный огонь чудотворно сходит "с неба", чтобы зажечь свечу патриарха.
Но, как пишет выдающийся профессор Константинос Калокирис в своей исключительно важной работе "Архитектурный комплекс храма Воскресения в Иерусалиме и вопрос о Благодатном огне", речь идет о легенде, которая насаждалась в Святых местах после вторжения крестоносцев, в ходе борьбы православных, латинян и армян, когда каждый претендовал на привилегию "получать с неба" невечерний свет.
Молитва, которую возносит патриарх перед зажжением в святой Кувуклии, совершенно ясна и не допускает никаких неправильных толкований.
Патриарх не молится о совершении чуда.
Он лишь "воспоминает" о жертве и трехдневном воскресении Христа и, обращаясь к Нему, говорит: "Благоговейно приняв сей возжигаемый (???????????) на светоносном Гробе Твоем огонь, раздаем верующим в свет истинный, и молимся Тебе, дабы Ты явил его даром освящения".
Происходит следующее: патриарх зажигает свою свечу от негасимой лампады, которая находится на Святом Гробе. Точно так же, как и всякий патриарх и всякий клирик в день светлой Пасхи, когда получает свет Христов из негасимой лампады, которая находится на святом престоле, символизирующем Гроб Господень.
Но тайна, которая насаждалась вокруг обрядности зажжения Благодатного огня, и народные воззрения на это в наши дни привели к узурпации и эксплуатации внецерковными кругами этого исключительно символичного и внушающего благоговение литургического обряда.
Теперь о выставлении Благодатного огня на посмешище с его организованной доставкой самолетом на территорию Греции, в сопровождении правительственных чиновников, почетных караулов, эвзонов и скаутов (и, конечно, съемочных групп!), с тем, чтобы всякий грек отпраздновал "настоящую греческую Пасху".
Как будто наши предки не праздновали Воскресение Христово до изобретения самолета!
И как будто до края вселенной не празднуют православные Пасху Господню, даже несмотря на то, что Olympic Airlines не летает в их страны!
Но пришло время прекратить хулу на святыни.
Итак, неподобающе и неблагочестиво воздавать "почести главы государства" Благодатному огню, который происходит от Гроба Того, кто сказал: "Царство Мое не от мира сего".
Θρ?λος και πραγματικ?τητα για το 'Αγιον Φως / του
π. Γεωργ?ου Τσ?τση
Αναδημοσ?ευση απ? «Το Β?μα»
Η επικε?μενη εορτ? του Π?σχα ξαν?φερε στο προσκ?νιο το θ?μα της αφ?ς του «αγ?ου φωτ?ς».
Σε συνδυασμ? μ?λιστα με τις φημολογο?μενες προθ?σεις το? καθηρημ?νου πρ?ην πατρι?ρχου Ιεροσολ?μων Ειρηνα?ου να κ?μει δυναμικ? κ?θοδο στον παν?γιο τ?φο το Μ?γα Σ?ββατο και με την ανοχ?, αν ?χι στ?ριξη, του Ισρα?λ να προστε? της τελετ?ς του αγ?ου φωτ?ς.
Ας ελπ?ζουμε ?τι πρ?κειται για φ?μες και ?τι δεν θα ξαναγ?νουμε μ?ρτυρες φαιδροτ?των που θα ερεθ?σουν κ?σμο και θα ταρ?ξουν τη γαλ?νη των αγ?ων αυτ?ν ημερ?ν.
Τα τεκταιν?μενα στην Ιερουσαλ?μ και ο κ?νδυνος να πολιτικοποιηθε? μια βασικ? για την π?στη μας λειτουργικ? πρ?ξη δ?νουν πλ?ον στην εκκλησ?α την μοναδικ? ευκαιρ?α να ?ρει το π?πλο μυστηρ?ου που κ?λυπτε μ?χρι σ?μερα τα σχετικ? με την αφ? του αγ?ου φωτ?ς, διαφωτ?ζοντας τους πιστο?ς ?σον αφορ? στο θεολογικ? υπ?βαθρο και στον συμβολισμ? της ωρα?ας και ευφρ?συνης αυτ?ς τελετ?ς.
Και εξηγο?μαι.
Υπ?ρχει, αι?νες τ?ρα, δι?χυτη η πεπο?θηση στον ευσεβ? μεν, αλλ? θεολογικ? και λειτουργικ? απα?δευτο ορθ?δοξο πιστ?, που ψ?χνει για «θα?ματα» προκειμ?νου να πληρ?σει το πνευματικ? του κεν?, ?τι κατ? την τελετ? της αφ?ς το ?γιον φως κατ?ρχεται θαυματουργικ? «ουραν?θεν» για να αν?ψει την λαμπ?δα του πατρι?ρχου.
?πως ?μως αναφ?ρει ο διαπρεπ?ς καθηγητ?ς Κωνσταντ?νος Καλοκ?ρης στο περισπο?δαστο σ?γγραμμ? του «το αρχιτεκτονικ? συγκρ?τημα του ναο? της αναστ?σεως Ιεροσολ?μων και το θ?μα του αγ?ου φωτ?ς», πρ?κειται για ?ναν θρ?λο, ο οπο?ος καλλιεργ?θηκε στους αγ?ους τ?πους μετ? την εισβολ? των σταυροφ?ρων και στο πλα?σιο της διαμ?χης ορθοδ?ξων, λατ?νων και Αρμεν?ων, που ο καθε?ς διεκδικο?σε δι' εαυτ?ν το προν?μιο του «λαμβ?νειν εξ ουρανο?» το αν?σπερο φως!
Η ευχ? την οπο?α αναπ?μπει ο πατρι?ρχης προ της αφ?ς μ?σα στο «ιερ? κουβο?κλιο» ε?ναι σαφ?στατη και δεν επιδ?χεται καμι? παρερμηνε?α.
Ο πατρι?ρχης δεν προσε?χεται για την διεν?ργεια θα?ματος.
Απλ?ς «αναμιμν?σκεται» της θυσ?ας και της τριημ?ρου αναστ?σεως του Χριστο? και απευθυν?μενος σ' Αυτ?ν λ?γει: «εκ του επ? το?τον τον φωτοφ?ρον σου Τ?φον εκκαιομ?νου φωτ?ς ευλαβ?ς λαμβ?νοντες, διαδιδ?αμεν τοις πιστε?ουσιν εις σε το αληθιν?ν φως, και δε?μεθ? σου ?πως αναδε?ξης αυτ? αγιασμο? δ?ρον...».
Πρ?γμα το οπο?ο σημα?νει ?τι ο πατρι?ρχης αν?βει την λαμπ?δα του απ? την ακο?μητη κανδ?λα που βρ?σκεται π?νω στον παν?γιο τ?φο.
?πως ακριβ?ς πρ?ττει ο κ?θε πατρι?ρχης και ο κ?θε κληρικ?ς την μ?ρα της Λαμπρ?ς, ?ταν πα?ρνει φως Χριστο? απ? την ακο?μητη κανδ?λα που βρ?σκεται υπερ?νω της συμβολ?ζουσας τον τ?φο του Κυρ?ου αγ?ας τρ?πεζας.
Το μυστ?ριο ?μως που καλλιεργ?θηκε γ?ρω απ? το τελετουργικ? της αφ?ς του αγ?ου φωτ?ς και οι λα?κ?ς περ? αυτο? αντιλ?ψεις στις μ?ρες μας συνετ?λεσαν στην οικειοπο?ηση και εκμετ?λλευση απ? εξωεκκλησιαστικο?ς κ?κλους της ?κρως συμβολικ?ς και κατανυκτικ?ς αυτ?ς λειτουργικ?ς πρ?ξεως της εκκλησ?ας μας.
Ο λ?γος τ?ρα για την διαπ?μπευση του αγ?ου φωτ?ς με την οργανωμ?νη αεροπορικ? μεταφορ? του στον ελλαδικ? χ?ρο, συνοδε?α κυβερνητικ?ν παραγ?ντων, τιμητικ?ν αγημ?των, ευζ?νων και προσκ?πων (και φυσικ? τηλεοπτικ?ν συνεργε?ων!), προκειμ?νου ?πως ο νεο?λληνας γιορτ?σει «αυθεντικ? ελληνικ? Π?σχα».
Ωσ?ν οι πρ?γονο? μας να μη γι?ρταζαν Αν?στασιν Χριστο? προτο? εφευρεθε? το αεροπλ?νο!
'Η ωσ?ν οι αν? τα π?ρατα της οικουμ?νης ορθ?δοξοι να μην εορτ?ζουν Π?σχα Κυρ?ου, μια και η «ολυμπιακ?» δεν «πετ?» ως τις χ?ρες τους!
Επ?στη ?μως καιρ?ς να τερματισθε? ο διασυρμ?ς των Θε?ων.
Ε?ναι δε σ?λοικο και αποτελε? ασ?βεια το να αποδ?δει κανε?ς «τιμ?ς αρχηγο? κρ?τους» στο ?γιον φως, το οπο?ο προ?ρχεται απ? τον τ?φο Εκε?νου που δ?λωσε ?τι «η Βασιλε?α η εμ? ουκ ?στιν εκ του κ?σμου το?του».
|